De minnaar – Marguerite Duras

Marguerite Duras is een bekende Franse schrijfster, die opgroeide in Vietnam en als tiener met haar familie terugkeerde naar Parijs. Gedurende haar tijd in de Franse nu ex-kolonie raakt het gezin de vader en hun geld kwijt en groeit Marguerite op met haar twee broers, de ene onderdrukt door de andere. Zij gaat in de jaren ’30 naar een kostschool wanneer ze ‘een Chinees’ ontmoet die meer dan tien jaar ouder is en die, zelfs al is hij steenrijk, behoort tot een lagere kaste waardoor hij niet zal worden geaccepteerd door haar familie. Langs de andere kant is zij een arm meisje, met haar vijftien jaar nog een kind, en zal zij niet worden geaccepteerd door zijn familie. Hij valt hoedanook keihard voor haar, en zij valt voor de ontdekking van de begeerte. Deze affaire is het onderwerp geweest van maar liefst twee van haar eerdere romans, maar met dit werk, waarmee ze bovendien de Prix Concours won, brengt ze naar eigen zeggen de ware versie naar voren, nadat ze heeft gehoord dat haar Chinese minnaar is overleden.

In dit boek wordt niet enkel de verboden affaire beschreven – want ook in die tijd was het niet meer de gewoonte om met minderjarigen samen te hokken, en dat beseft Marguerite zelf maar al te goed gezien ze het dikwijls over zichzelf als een kind heeft tegenover de Chinees – maar ook over de relaties binnen het gezin, waar de oudste broer de boel zo’n beetje terroristeert. Tenminste, als ik het allemaal goed begrijp, want Marguerite springt van de hak op tak; de ene keer ligt ze in bed bij de Chinees om een halve alinea later door haar moeder te worden uitgescholden. Ik las dat dit één van de kenmerken van ‘le nouveau roman’ is, waarbij de manier waarop het verhaal wordt verteld, belangrijker is dan het verhaal zelf en de logische volgorde er niet toe doet. Daarnaast schrijft ze ook dikwijls vanop een afstand, waarbij ze het over zichzelf heeft als ‘het kind’ en over haar moeder bijvoorbeeld als ‘de moeder’.

Voor mij gaat dit allemaal net ietsje te ver; voor mij is het evenwicht tussen verhaal en vertellen belangrijk en dat is hier toch wel een beetje zoek. Natuurlijk is dit grote literatuur, maar dat wil niet zeggen dat iedereen het goed moet vinden.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s