Binge Eating: wanneer eten je leven beheerst – Cindy De Wilde en Daniel Billet

Cindy De Wilde hield tijdens haar opname in het Centrum voor Eetstoornissen een dagboek bij: ze lijdt aan binge eating, waarover nog bitter weinig bekend was tegenover anorexia en boulemia. Ze is dan ook de enige met deze eetstoornis op haar afdeling. Dit is het verhaal van haar lange weg naar herstel, het onbegrip waar ze op stuit, de steun van haar vrienden en familie. Haar pleegvader hielp mee met het schrijven van dit boek, en vulde ook de hoofdstukken aan met gedichten. Dat had voor mij niet gehoeven, al is het natuurlijk mooi hoe vader en dochter door het samenwerken aan dit boek nog dichter naar elkaar toegroeiden. De toevoegingen van vrienden en familie waren me ook iets té melig, al is het wel interessant om te zien hoe mensen in haar omgeving omgingen met haar overgewicht, haar opname en haar terugvallen. Aan het einde wordt er door enkele dokters een wetenschappelijk kader gegeven. Gezien mijn eigen situatie vond ik dit een zeer leerrijk boek, aan te raden aan alle mensen met een eetbuistoornis en hun omgeving. Het is trouwens ook het enige boek over de eetbuistoornis dat ik tot nu toe kon vinden.

Plaats een reactie