Samoerai – Takashi Matsuoka

Negentiende eeuw, Amerika heeft het voorzien op Japan dat nog vasthoudt aan zijn eeuwenoude samoeraicultuur. We volgen drie Amerikaanse zendelingen die het ware geloof komen verkondigen, langs de ene kant, en langs de andere kant hun jonge Japanse gastheer die de toekomst kan zien, en diens geisha wiens schoonheid wijd en zijd verspreid is.

Het kan aan de vertaling liggen, maar dit boek is pulp. De zinnen klonken te gekunsteld en tegelijk te simpel, soms te stijf; ze slaagden er niet in de beelden in mijn hoofd aan elkaar te weven zodat ik me zelden 100% kon inleven. Het verhaal zelf is één en al cliché en op elke bladzijde voorspelbaar; dan denk ik bijvoorbeeld aan de opbloeiende romance tussen de Japanse krijgsheer en de westerse vrouw, waar ik om de één of andere reden kotsmisselijk van werd. Ik kon voor geen enkel van de personages sympathie opbrengen, behalve voor de geisha met haar verborgen talenten, die uiteindelijk naar Amerika wordt verbannen zodat meneer de toekomstvoorspeller vrij spel heeft met de westerlinge.

Bah.

*1 ster.

Plaats een reactie